Ратнівська селищна рада
Ратнівська територіальна громада
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Рішення сесії №22/5 «Про затвердження Програми підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки»

Кількість переглядів: 64
Скликання: 8 скликання
Сесія: 22 сесія 15.12.2022
Тип документу: Рішення сесії
Дата: 15.12.2022
Автор: Савлук Євген Петрович
Номер документу: 22/5
Назва документу: Про затвердження Програми підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки
Прикріплені файли:
  1. Про затвердження Програми підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки (0.13 МБ)

 
РАТНІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
ВОСЬМЕ СКЛИКАННЯ
    
РІШЕННЯ

15 грудня 2022 року                        смт Ратне                                              № 22/5

Про затвердження Програми підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки
Керуючись підпунктом 22 частини 1 статті 26, частини 1 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи закони України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», «Про приватизацію державного житлового фонду», «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», «Про кооперацію», «Про житлово-комунальні послуги», з метою створення сприятливих умов для активного розвитку управління майном багатоквартирних будинків, покращення якості обслуговування житлового фонду та умов проживання населення в багатоквартирних будинках в яких створено об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, забезпечення участі співвласників багатоквартирних будинків у співфінансуванні ремонтів та модернізації житлового фонду, Ратнівська селищна рада

ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Програму підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки, що додається.
2. Фінансовому відділу (Людмила КОВЧ) забезпечити фінансування заходів, передбачених Програмою підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки, в межах коштів, затверджених рішенням про бюджет Ратнівської селищної територіальної громади на відповідний рік.
3. Головному спеціалісту з інформаційних технологій відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення Виконавчого комітету Ратнівської селищної ради Олександру ЛІНЧУКУ забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Ратнівської селищної ради.
4. Контроль за виконанням Програми покласти на постійну комісію з питань планування, бюджету, фінансів, соціально-економічного розвитку громади, промисловості, підприємництва та сфери послуг.


Селищний голова                                                                                Віталій БІРУК
 


 
ЗАТВЕРДЖЕНО                                                      Рішення Ратнівської селищної ради
від 15.12.2022 року № 22/5


ПРОГРАМА 
підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради
 на 2023–2025 роки 

смт РАТНЕ - 2022

ПАСПОРТ ПРОГРАМИ

1.    Назва Програми    Програма підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради
 на 2023–2025 роки (далі – Програма)
2.    Відповідальні за виконання Програми    Ратнівська селищна рада, Виконавчий комітет Ратнівської селищної ради
3.    Учасники Програми    Виконавчий комітет Ратнівської селищної ради та його структурні підрозділи, об’єднання співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради, організації-виконавці робіт
4.    Одержувачі коштів бюджету Ратнівської селищної територіальної громади    Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради
5.    Строки реалізації Програми    2023–2025 роки
6.    Етапи виконання Програми    І етап: 2023 рік
ІІ етап: 2024 рік
ІІІ етап: 2025 рік
7.    Джерела фінансування Програми    Бюджет Ратнівської селищної територіальної громади, власні кошти об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, інші джерела, не заборонені чинним законодавством України (гранти, залучені кредити тощо)

8.    Кошти бюджету Ратнівської селищної територіальної громади необхідні для реалізації Програми, у тому числі:    Загальний обсяг 4 650 тис. грн, у тому числі:
2023 рік – 1 550 тис. грн;
2024 рік – 1 550 тис. грн;
2025 рік – 1 550 тис. грн.


І. Загальні положення
Програма підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки розроблена відповідно до Житлового кодексу Української РСР, Цивільного кодексу України, законів України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», «Про приватизацію державного житлового фонду», «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», «Про кооперацію», «Про житлово-комунальні послуги», «Про місцеве самоврядування в Україні».
Терміни, що використовуються в Програмі, вживаються у значенні, наведеному у зазначених вище законах України.
Скорочення, що використовуються в Програмі:
ОСББ – об’єднання співвласників багатоквартирних будинків.

ІІ. Передумови розроблення Програми та обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблем
Система управління житлово-комунальною галуззю нині має комплекс системних проблем, які з кожним роком тільки поглиблюються. Застарілими є й організаційні принципи роботи та управління житловим фондом. Відсутність системних перетворень у житлово-комунальній сфері, постійне недофінансування запланованих заходів щодо належного утримання та ремонту житлового фонду, його реконструкції і модернізації призвели до незадовільного стану житла.
Проблеми забезпечення населення якісними житлово-комунальними послугами загалом та послугами з утримання (управління) житла, є нині вкрай актуальними. Як показує практика, через невідповідність тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій останні роки позначилися неефективністю та неналежним рівнем надання послуг з утримання і обслуговування житлового фонду. Поряд з цим не дотримувалися й строки виконання планово-попереджувального, поточного та капітального ремонтів житлового фонду. Тому в теперішніх економічних та соціально-політичних умовах витрати на утримання будинків постійно зростають. Все це призводить до чисельних нарікань та скарг мешканців й змушує багатьох з них власноруч і за власні кошти проводити ремонтно-відновлювальні роботи для забезпечення належного рівня проживання.
Покращити цю ситуацію можливо лише докорінним реформуванням галузі та впровадженням ринкової конкуренції у системі управління житлом. Тому, сучасне українське законодавство в цій сфері перебуває в стані постійного вдосконалення.
Надана державою можливість приватизації житлового фонду призвела до появи власників житла з утриманським ставленням до свого житла та основної проблеми у сфері житлового господарства – проведення приватизації державного та комунального житла без створення відповідної правової концепції управління приватизованим житлом, вироблення стратегії фінансування капітального ремонту житла тощо. 
З 01 липня 2015 року було введено в дію Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Цим законом було внесено принципові зміни у звичну схему співпраці підприємств житлово-комунальної галузі з мешканцями житлових будинків – він покликаний спонукати мешканців багатоквартирних будинків бути більш свідомими та відповідальними, самостійно здійснювати утримання (управління) власним будинком (наприклад, обирати організацію, що має утримувати (управляти) будинком та контролювати її діяльність тощо). Адже багатоквартирний будинок фактично є великим «приватним будинком», оскільки нежитлові приміщення, місця загального користування, інженерні комунікації тощо є спільною власністю мешканців приватизованих квартир, а тому і ставлення до будинку має бути відповідним.
У зв’язку з цим проблеми у сфері житлового господарства необхідно вирішувати шляхом створення ефективного власника будинку, який зможе забезпечити його надійне і високоякісне обслуговування з врахуванням інтересів мешканців цього будинку. Таким власником нині має стати об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, оскільки за сучасних умов саме ОСББ є законодавчо врегульованим альтернативним варіантом утримання й експлуатації житла, а також реалізації права громадян щодо їх участі в місцевому самоврядуванні. Це єдиний механізм, за допомогою якого власники приміщень у багатоквартирному будинку (житлових та нежитлових) можуть самостійно користуватися та здійснювати управління будинком загалом. Велике значення тут має саме відповідальність мешканців, яка значно зростає, адже тепер немає на кого скаржитися, крім себе самих, а зацікавлені співвласники більш ефективно здійснюють управління будинком, бо витрачають на це власні кошти з метою отримання власного комфорту. 
Серед переваг ОСББ варто зазначити такі:
-    прозорість витрат і постійний контроль за якістю послуг, адже співвласники будинку самостійно формують свій бюджет, штатний розклад, визначають внески на утримання будинку, мають можливість самостійно обирати постачальників окремих послуг (наприклад, з вивезення сміття, прибирання прибудинкової території та інші) і безпосередньо контролювати якість цих послуг та їх вартість;
-    розумне господарювання. Мешканці можуть наперед запланувати заходи щодо поліпшення стану свого будинку. Це стосується як ремонту всієї будівлі, так і її окремих елементів, або модернізації (наприклад, запровадження заходів, спрямованих на зменшення видатків без втрати якості послуг);
-    збереження пільг та субсидій зі сплати житлово-комунальних послуг для членів ОСББ;
-    можливість для деяких мешканців будинку, за згодою членів ОСББ, у якості квартплати зараховувати трудовий внесок;
-    можливість як юридичній особі брати пільговий кредит для проведення енергетичної модернізації будинку;
-    можливість обирати підрядні організації і умови роботи з ними, впливати на якість робіт/послуг, що ними надаються, самостійно визначати потребу та черговість виконання ремонтних робіт;
-    ОСББ не є прибутковими організаціями, що дозволяє більше коштів спрямовувати на утримання й благоустрій будинку, а також накопичення коштів для виконання капітальних та поточних ремонтів будинку.
Фактори, що стримують створення, розвиток та діяльність ОСББ:
-    зношеність та застарілість конструктивних елементів та технічного обладнання багатоквартирних житлових будинків;
-    байдужість частини мешканців багатоквартирних житлових будинків щодо технічного стану будинку, упорядкованості прибудинкової території;
-    відсутність у співвласників багатоквартирних житлових будинків певних знань щодо процедури створення та управління ОСББ, ведення відносин з компаніями-монополістами на ринку житлово-комунальних послуг;
-    низька обізнаність мешканців про чинні програми фінансової підтримки ОСББ;
-    відсутність частини технічної документації та землевпорядної документації на прибудинкові території багатоквартирних житлових будинків, яку необхідно передавати новоствореним ОСББ та доволі складна процедура оформлення прибудинкової території у власність ОСББ;
-    на початку діяльності ОСББ витрати на утримання будинку можуть бути дещо більшими, оскільки окрім «індивідуальних» витрат (пов’язаних безпосередньо з власною квартирою), додаються витрати щодо утримання «спільної власності».
Перші об’єднання співвласників багатоквартирних будинків на території селищної ради почали створюватися з 2011 року. Нині функціонує 11 ОСББ. Протягом останнього року не створено жодного ОСББ. 


ІІІ. Мета та основні завдання Програми
Метою Програми є забезпечення надійної і безпечної експлуатації багатоквартирних будинків та покращення комфорту проживання мешканців у цих будинках через проведення ремонтів будинків на умовах співфінансування, а також підвищення ефективності управління багатоквартирними будинками шляхом формування конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг, адже залучення коштів мешканців та, відповідно, їх уваги до використання цих коштів не тільки підвищить фінансові можливості з ремонту житла, але й сприятиме більш господарському ставленню мешканців до спільного майна, його збереженню та покращенню.
Досягнення мети Програми здійснюється шляхом виконання основних завдань:
1) проведення необхідної інформаційно-роз'яснювальної роботи щодо підтримки ОСББ з метою надання мешканцям багатоквартирних будинків необхідних знань про механізми створення та діяльності ОСББ;
2) надання практичної допомоги на всіх етапах створення та діяльності ОСББ (типових зразків установчих та реєстраційних документів, проведення обстежень технічного стану будинків ОСББ, участі у зборах з визначення пріоритетних видів робіт з ремонту та інше);
3) співфінансування вартості робіт з капітального і поточного ремонтів багатоквартирних будинків, внутрішніх мереж, заходів з енергозбереження багатоквартирних житлових будинків, благоустрій та облаштування прибудинкових територій, інших заходів необхідних для нормального функціонування багатоквартирних будинків, у яких створено ОСББ;
4) забезпечення прозорості і відкритості при наданні фінансової допомоги з місцевого бюджету;
5) популяризація роботи ефективних ОСББ та створення асоціацій ОСББ.

IV. Етапи та основні заходи реалізації Програми
Програма розрахована на 2023–2025 роки та включає в себе три етапи:
І етап – 2023 рік; ІІ етап – 2024 рік; ІІІ етап – 2025 рік.
Наразі пріоритетними для селищної ради є заходи щодо ремонту багатоквартирних будинків, належного оформлення документації на ці будинки та благоустрій прибудинкових територій на умовах співфінансування, а також залучення якомога більшої кількості свідомих громадян до активної участі у створенні ОСББ та їх ефективному функціонуванні. 
Основні заходи щодо реалізації Програми наведені у додатку 1 до Програми.

V. Ресурсне забезпечення реалізації Програми
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів бюджету Ратнівської селищної територіальної громади (далі - бюджет) в межах щорічних запланованих асигнувань, коштів ОСББ та інших джерел, не заборонених чинним законодавством (іноземних інвестицій, грантів, благодійних внесків, коштів фізичних і юридичних осіб).
Фінансування з бюджету Ратнівської селищної територіальної громади для реалізації заходів Програми здійснюється за заявками ОСББ на умовах співфінансування у розмірі до 50% загальної вартості робіт.
Замовлення товарів, робіт і послуг рекомендовано здійснювати на підставі проведення процедури публічних електронних закупівель товарів, робіт і послуг, згідно з чинним законодавством.
Одночасно із впровадженням заходів цієї Програми ОСББ може брати участь в інших заходах, програмах (обласних, державних, кредитних).

VІ. Механізм реалізації Програми
Для отримання фінансової підтримки з метою реалізації заходів, наведених у додатку 1 до Програми, ОСББ необхідно подати до Виконавчого комітету Ратнівської селищної ради заявку на участь у Програмі в довільній формі (із зазначенням адреси будинку, видів і обсягів необхідних робіт з реконструкції, капітального або поточного ремонту, суми власних та залучених коштів на вказані цілі) за підписом керівника ОСББ (іншої уповноваженої рішенням загальних зборів особи) та належним чином завірені копії таких документів:
1. Статут ОСББ.
2. Свідоцтво про державну реєстрацію ОСББ, а у разі, якщо воно не видавалося, – витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
3. Рішення загальних зборів ОСББ про участь у Програмі.
4. Дефектний акт та/або проєктно-кошторисну документацію, висновок державної експертизи (за потреби).
5. Документ, що підтверджує наявність коштів ОСББ для дольової участі (виписка з банку).
6. Документи, що посвідчують особу та повноваження керівника ОСББ (рішення установчих зборів про утворення органів управління та обрання керівника), або іншого представника (рішення загальних зборів ОСББ, довіреність на представництво інтересів).
У разі виникнення аварійної ситуації, внаслідок надзвичайної ситуації техногенного, природного чи воєнного характеру додатково надається протокол засідання комісії з питань ТЕБ і НС.
Відбір, затвердження об’єктів та визначення розміру дольової участі проводить виконавчий комітет селищної ради, про що приймається відповідне рішення.  
Критерії відбору об’єктів:
1) величина співфінансування з боку ОСББ (у відсотках), інших джерел фінансування (іноземні інвестиції, гранти, благодійні внески, кошти фізичних і юридичних осіб);
2) ступінь готовності робіт, визначених у проєктно-кошторисній документації;
3) наявність у проєкті заходів, спрямованих на зменшення обсягу споживання ресурсів;
4) кількість осіб, що проживають у житлових будинках, у яких заплановано реалізувати проєкт.
Підставою для відмови є:
1) неповний пакет документів;
2) відсутність співфінансування з боку ОСББ.

VIІ. Очікувані результати виконання Програми
У результаті реалізації Програми очікується покращення стану утримання багатоквартирних будинків та прибудинкових територій шляхом удосконалення системи управління та збільшення кількості проведених ремонтів будинків та благоустрою прибудинкових територій, створення ОСББ як найбільш ефективної форми управління багатоквартирним будинком, що дозволить прозоро залучати кошти бюджету для реалізації конкретних заходів, найбільш необхідних для кожного окремого будинку.
Для жителів громади:
- забезпечення інформування населення в умовах реформування житлово-комунального господарства про переваги об'єднань співласників житла; 
- покращення технічного стану багатоквартирних будинків та умов проживання в них; 
- благоустрій та облаштування прибудинкових територій;
- цільове та раціональне використання коштів мешканців на утримання житлових будинків та прибудинкових територій; 
- створення ефективного власника; 
 Для громади: 
- реалізація державної політики щодо регіонального розвитку у сфері житлово-комунального господарства; 
- демонополізація житлово-комунального господарства, створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг шляхом створення ОСББ;
- поліпшення фізичного стану житлового фонду громади в цілому; 
- організація ефективного управління у сфері надання житлово-комунальних послуг із забезпечення умов для залучення додаткових джерел фінансування на ремонт житлових будинків ОСББ. 

VІІ. Координація та контроль за виконанням Програми
Програма передбачає заходи із самоорганізації та соціальної активізації жителів громади, розроблення та впровадження громадських ініціатив для покращення якості життя мешканців.
Виконання Програми здійснюється шляхом реалізації її заходів і завдань виконавцями, визначеними у цій Програмі.
Громадський контроль за реалізацією Програми здійснюється ОСББ та іншими представниками громадських організацій.
Контроль за використанням коштів бюджету, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється у порядку, встановленому чинним законодавством України, відповідно до етапів Програми, Бюджетного кодексу України та в рамках виділених бюджетних асигнувань на поточний рік.
Координація, контроль та аналіз стану виконання Програми здійснюється постійною комісією з питань планування, бюджету, фінансів, соціально-економічного розвитку громади, промисловості, підприємництва та сфери послуг.


 
Додаток 1 до Програми

ОСНОВНІ ЗАХОДИ
щодо реалізації Програми підтримки створення та діяльності об’єднань співвласників 
багатоквартирних будинків на території Ратнівської селищної ради на 2023–2025 роки
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      тис.грн.

з/п    Зміст заходу    Строк 
виконання    Виконавець    Очікувані результати    Орієнтовні обсяги фінансування, тис. грн., по роках    Джерело 
фінансування
                    Загальний обсяг    2023    2024    
2025
    
1.    Проведення роз’яснювальної та інформаційної роботи з населенням щодо доцільності створення ОСББ
    2023–2025 роки    Виконавчий комітет Ратнівської селищної ради    популяризація ОСББ, підвищення обізнаності населення, створення засад для свідомого створення ефективного ОСББ    -    -    -    -
    -
2.    Проведення консультацій, навчання, надання методичної допомоги ініціативним групам мешканців будинків щодо процедури створення та ефективного управління ОСББ     2023–2025 роки    Виконавчий комітет Ратнівської селищної ради    


збільшення кількості ОСББ    -    -    -    -
    -
3.    Організація обговорень, нарад, круглих столів, обміну досвідом, курсів, тренінгів, семінарів, навчань    2023–2025 роки    Виконавчий комітет Ратнівської селищної ради        -    -    -    -
    -
4.    Висвітлення інформаційних матеріалів та кращого досвіду створення ОСББ у засобах масової інформації, на офіційному сайті селищної ради, через друковані матеріали (буклети, пам’ятки тощо)    2023–2025 роки    Виконавчий комітет Ратнівської селищної ради    популяризація ОСББ, заохочення мешканців до створення ОСББ, забезпечення прозорості    150    50    50    50
    Бюджет Ратнівської селищної ради, інші джерела фінансування не заборонені чинним законодавством
5.    Підготовка документації для здійснення розмежування прибудинкових територій багатоквартирних будинків, в яких створено ОСББ    2023–2025 роки    Ратнівська селищна рада    забезпечення належної експлуатації будинків, встановлення меж прибудинкових територій та законного землекористування    -    -    -    -
6.    Оформлення технічної документації на землекористування під багатоквартирні будинки,
в яких створено ОСББ    2023–2025 роки            -    -    -    -
    Кошти ОСББ
7.    Реалізація проєктів з ремонту та технічного переоснащення, впровадження енергоефективних заходів та заходів з модернізації багатоквартирних будинків, у яких створено ОСББ, у т.ч. виготовлення проєктно-кошторисної документації, авторський та технічний нагляд у будинках    2023–2025 роки    Ратнівська селищна рада    покращення технічного стану будинків, економія паливно-енергетичних ресурсів    3000    1000    1000    1000
    Бюджет Ратнівської селищної ради, інші джерела фінансування не заборонені чинним законодавством
8.    Реалізація проєктів з благоустрою та обладнання прибудинкових територій багатоквартирних будинків, у яких створено ОСББ у т.ч. виготовлення проєктно-кошторисної документації    2023–2025 роки    Ратнівська селищна рада    покращення стану утримання прибудинкових територій багато-квартирних будинків    1500    500    500    500    Бюджет Ратнівської селищної ради, інші джерела фінансування не заборонені чинним законодавством
РАЗОМ:    4650    1550    1550    1550


« повернутися до всіх документів

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь