Не такий страшний апарат, як про нього говорять
Коли на першій сесії Ратнівської селищної ради минулого року депутати затверджували чисельність виконавчого апарату, було дуже багато суперечок і врешті погодились на цифрі 60. На наступній сесії її збільшили до 80, а на останній, яка відбулася 4 червня цього року, депутати вже без усякого обговорення затвердили цифру 98. Також прозвучала інформація про створення нових структурних підрозділів у складі виконавчого комітету ради. Це викликало багато розмов серед жителів громади, які висловлювали нерозуміння і обурювались витрачанням коштів на чиновників. Бо реакція звичайної людини зрозуміла: «А що ж вони там роблять, стільки дармоїдів? Хто ж їх усіх прогодує? Тут плачуть, що не вистачає коштів на лікарню, на школи і дитсадки, які хочуть закривати, а штати роздувають і самі на себе, коханих, грошей не шкодують!»
Тож редакція вирішила з’ясувати, чим був обумовлений черговий ріст бюрократичного апарату та наскільки він обґрунтований. За роз’ясненнями ми звернулися до начальника фінансового відділу селищної ради Людмили Ковч, яка працювала на такій же посаді в останній державній адміністрації Ратнівського району і має з чим порівнювати.
Нагадаємо для початку, що реформа децентралізації розпочалася в нас 2016 року. Безпосередньо в апараті райдержадміністрації тоді працювало 28 штатних одиниць, а в її структурних підрозділах (це управління соціального захисту населення, управління фінансів, управління агропромислового розвитку, відділи освіти і культури, центр надання адміністративних послуг, служба у справах дітей, централізовані бухгалтерії відділів освіти і культури та інші) - ще 83 працівники, тобто всього 111 штатних одиниць. Апарат районної ради тоді налічував 16,5 штатних одиниць. У семи сільських радах, які увійшли потім в Ратнівську територіальну громаду, тоді було від 4-х (голова, секретар, бухгалтер і землевпорядник) до 8-ми працівників (у Гірниківській), а в Ратнівській селищній - 13 одиниць. Всього ж у райдержадміністрації з її структурними підрозділами та органах місцевого самоврядування на території нинішньої громади налічувалось 193,5 штатних одиниці, а на території всього району - 248 одиниць.
Протягом 2016 - 2019 років на території Ратнівського району були створені чотири об’єднані громади, і площа власне району скоротилася до території нинішньої Ратнівської громади. Але штат апарату районної ради залишився таким самим, а чисельність апарату РДА навіть зросла: розпорядженням голови від 11 січня 2019 року він був збільшений на три одиниці -до 31, у структурних підрозділах одну людину скоротили, і загальна чисельність становила 113 осіб. У Ратнівській селищній раді додалося три одиниці і стало 16, у сільських дещо поменшало, а в цілому ж загальна цифра у порівнянні з 2016 роком не змінилася - 194 штатних одиниці.
Переломним став 2020 рік. Чисельність райдержадміністрації з січня суттєво скоротилася: в апараті залишилось лише 14 чоловік, а в структурних підрозділах - 63, всього - 77 штатних одиниць. Щоправда, якщо додати сюди ще 13 працівників централізованої бухгалтерії при відділі освіти і чотирьох - при відділі культури, то отримаємо всіх 94. В апараті районної ради було 14,5 штатних одиниць, а в Ратнівській селищній та семи сільських радах - 63. Всього ж, разом з місцевими радами, на кінець 2020 року в органах державної влади та місцевого самоврядування, що працювали, підкреслюємо, на території нинішньої Ратнівської громади, налічувалось 157 працівників. Тобто за п’ять років їх чисельність скоротилася на 37 одиниць.
Що ж ми маємо сьогодні? Як було сказано на початку, чисельність апарату селищної ради та його структурних підрозділів нині затверджена в кількості 98 одиниць, тобто це на 59 одиниць менше, ніж було рік тому у всіх органах державної влади та місцевого самоврядування на території громади, так що маємо досить суттєве скорочення. Структура його така: голова, два заступники, секретар селищної ради, чотири старости. Посада керуючого справами виконкому вакантна, а всього не заповнено ще дев’ять посад, тобто фактично у штаті 89 працівників.
Склад виконавчого комітету селищної ради, який є самостійною юридичною особою, затверджений в кількості 69 штатних одиниць. До нього входять відділ правового та кадрового забезпечення; відділ землекористування, кадастру та екологічної безпеки; Центр надання адміністративних послуг; сектор економіки, регіонального розвитку та залучення інвестицій; відділ житлово-комунального господарства, благоустрою, розвитку інфраструктури та з питань комунальної власності і відділ бухгалтерського обліку та господарського забезпечення.
Також юридичною особою є управління гуманітарної політики з чисельністю 24 одиниці. Це начальник, два провідних спеціалісти і діловод. Його підрозділами є відділ освіти - З одиниці та відділ культури, молоді, спорту і туризму - 4 одиниці, з них дві вакантних, а також централізована бухгалтерія в кількості 13 одиниць, яка веде бухгалтерський облік 22 установ (тут варто зазначити, що в інших громадах Ратнівщини багатьох подібних установ не було і немає, тому що до Ратнівської громади вони перейшли від району. Це, зокрема, дитячо-юнацька спортивна школа, центр дитячої та юнацької творчості, міжшкільний навчально-виробничий комбінат та деякі інші).
Юридичною особою є і фінансовий відділ, який, як і в райдержадміністрації, налічує п’ять одиниць. Однак роботи в нього тепер значно додалося. Бо якщо районний бюджет Ратнівського району на 2020 рік був затверджений по доходах в сумі 144,6 млн. грн, а власні доходи районного бюджету торік становили 38,8 млн. грн., то бюджет Ратнівської територіальної громади на 2021 рік затверджений в сумі 186,1 млн. грн., в тому числі по власних доходах в сумі 66,8 млн. грн. (Для порівняння: у Горохові бюджет громади в розмірі 199 млн. грн. обслуговує 8 чоловік, у Шацьку бюджет громади в розмірі 136 млн. - 6 чол., в Іваничах 65 млн. - 4 чоловіки, в Люблинці 41 млн. - теж 4).
А тепер щодо якості працівників апарату. По-перше, не всі вони чиновники (до речі, вживаю тут це слово без усякого підтексту, просто як синонім нинішнього офіційного терміну «посадова особа чи службовець органів місцевого самоврядування» для скорочення). Бо коли дізнався, за рахунок кого його чисельність збільшилась аж на вісімнадцять чоловік, стало зрозуміло, чому ніхто з депутатів на сесії не заперечував. Адже дев’ять з них - це пожежники, які працюють у сільських пожежних командах, а ще дев’ять - робітники з благоустрою. Усі вони увійшли до складу новоствореного відділу житлово-комунального господарства. Як пояснила Людмила Ковч, їх включили до штату виконавчого комітету з метою врегулювання питань оплати праці та зменшення нарахувань на неї (а відповідно - й витрат селищного бюджету). Бо якби, зокрема, робітники з благоустрою залишились у штаті Ратнівського виробничого управління житлово-комунального господарства, то селищна рада мусила б відраховувати в рік триста тисяч гривень ПДВ до державного бюджету. Погодьтеся, що сума немаленька. Є в цьому відділі ще й така посада, як спеціаліст з питань цивільного захисту та оборонної роботи. Вона поки що вільна, але тут хочеш не хочеш, а вводити її доведеться, тому що у вищих органах влади відповідні структури є і вони вимагатимуть якоїсь роботи й на місцях.
Отже, за мінусом цих вісімнадцяти чоловік залишається вісімдесят. Але 15 з них працюють на території семи колишніх сільських рад, що увійшли до громади. Це чотири старости, чотири діловоди, чотири адміністратори і три землевпорядники. Виходить, що безпосередньо в апараті ради в Ратному налічується 65 чоловік, причому сім з них - це обслуговуючий персонал: водій, дві прибиральниці, завгосп і три сезонні кочегари. Тобто маємо 58 чиновників, а з урахуванням вакансій - всього 49. Як бачимо, це значно менше, ніж було навіть в одній лише райдержадміністрації в останні дні її існування (94 одиниці), не кажучи вже сумарно ще й про апарати селищної та сільських рад. Для порівняння: у Велимченській ОТГ виконавчий апарат сьогодні налічує 15 одиниць, у Самарівській - 28, в Забродівській - 31 і в Заболоттівській - 39 штатних одиниць, разом 113 одиниць. Але, з іншого боку, населення, наприклад, Заболоттівської громади - близько десяти тисяч чоловік, і на її території - всього чотири школи (спецшкола-інтернат перебуває в обласному підпорядкуванні), тоді як у Ратнівській громаді майже 23 тисячі населення і 15 шкіл та багато бюджетних установ, яких взагалі немає в інших громадах.
Тож з усього вищесказаного можна зробити висновок, що чисельність виконавчого апарату Ратнівської громади не така вже й роздута, як про неї дехто говорить. Зрештою, це лише перший рік роботи, і можливі різні зміни, які диктуватиме життя, про що селищний голова Віталій Бірук говорив ще на першій сесії при обговоренні першого варіанту штату. Зокрема, прокуратура давно вимагає, щоб із 1 липня була створена служба у справах дітей, яка раніше функціонувала у складі райдержадміністрації і була ліквідована разом з нею. А це - знову додаткові штатні одиниці і додаткові кошти на їх утримання, які треба десь «знайти». Тож недаремно селищний голова ініціює створення спільних з іншими громадами виконавчих органів. Так, 6-а сесія селищної ради 26 березня надала згоду на організацію співробітництва Ратнівської, Заболоттівської, Забродівської, Велимченської і Самарівської територіальних громад за двома напрямками: у формі спільного фінансування (утримання) таких інфраструктурних об’єктів комунальної власності Ратнівської селищної ради, як комунальне некомерційне підприємство «Ратнівська центральна районна лікарня», Ратнівська дитячо-юнацька спортивна школа, Міжшкільний навчально-виробничий комбінат і комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр», а також у формі утворення суб’єктами співробітництва спільних органів управління - служби у справах дітей та сектору містобудування і архітектури (тому що, до речі, «свого» архітектора на Ратнівщині вже немає - він теж був скорочений разом з адміністрацією, і тепер прийом громадян раз на тиждень проводить у селищній раді архітектор Ковельської РДА) - як окремих виконавчих органів Ратнівської селищної ради для спільного виконання визначених законом повноважень.
І тут знову отримуємо палицю з двома кінцями: одні говоритимуть, що влада роздуває штати, а інші скаржитимуться, що не можуть на місці одержати певні послуги і змушені за ними кудись їхати попри обіцянку реформи децентралізації наблизити їх до людей. От і вибирайте, що краще.
За матеріалами газети "Ратнівщина".
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)