До уваги споживачів послуги із збирання, вивезення та захоронення твердих побутових відходів
Згідно з Порядком розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 вересня 2018 року № 239, 28 серпня 2024 року до Виконавчого комітету Ратнівської селищної ради надійшла заява від надавача комунальної послуги із збирання, вивезення та захоронення твердих побутових відходів Ратнівського виробничого управління житлово-комунального господарства про перегляд тарифів.
Відповідно до пунктів 1, 2 статті 34 Закону України «Про управління відходами» тариф на послугу з управління побутовими відходами є середньозваженим тарифом, що формується на основі тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.
Тарифи на збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів встановлюються органом місцевого самоврядування.
Розрахунок тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів здійснюють суб’єкти господарювання, які здійснюють відповідні операції.
Встановлення тарифів, передбачених цією статтею, нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на надання відповідних послуг не допускається.
Отже, Закон прямо зобов’язує орган місцевого самоврядування (виконавчий комітет ради) встановлювати тарифи на рівні економічно обґрунтованого рівня.
Тарифи на послуги із збирання, вивезення та захоронення твердих побутових відходів в громаді востаннє переглядались у 2017 році (затверджені рішенням виконавчого комітету Ратнівської селищної ради № 61 від 31.07.2017 року), які становлять:
- збирання та вивезення ТПВ для підприємств та організацій – 63,80 грн за 1м3;
- захоронення ТПВ для підприємств та організацій – 42,50 грн за 1м3;
- збирання, вивезення та захоронення ТПВ для населення – 10,63 грн за 1 людину на місяць.
З часу встановлення діючих тарифів минуло вже сім років. За цей період значно зросли: ціни на паливо-мастильні матеріали, запасні частини, засоби захисту; рівень мінімальної заробітної плати; ставки екологічного податку та інші складові собівартості тарифу. Відсутність перегляду тарифів на протязі тривалого часу зумовлена повномасштабною збройною агресією рф та введенням воєнного стану в державі. На сьогоднішній день діючі тарифи на території Ратнівської селищної ради є найнижчими на території області та одними з найнижчих в Україні.
Розмір діючих тарифів на збирання, вивезення та захоронення ТПВ у деяких громадах Волинської області
Назва громади Тариф для населення, за 1 м³ На одну особу в місяць
Рожищенська міська рада 264,52 грн 41,00 грн
Старовижівська селищна рада 164,88 грн 19,23 грн
Ківерцівська міська рада 285,63 грн 33,32 грн
Маневицька селищна рада 195,10 грн 20,42 грн
Любомльська міська рада 102,00 грн 17,00 грн
Горохівська міська рада 116,53 грн 19,42 грн
Боратинська сільська рада 208,11 грн 24,28 грн
Локачинська селищна рада 109,29 грн 26,60 грн
Іваничівська селищна рада 215,50 грн 25,00 грн
Ковельська міська рада 198,91 грн 18,83 грн
Згідно з поданими Ратнівським ВУЖКГ розрахунками економічно обґрунтований тариф на плановий період становить:
Для суб’єктів господарювання:
- збір і вивезення ТПВ – 146,45 грн за 1м3;
- захоронення ТПВ – 78,63 грн за 1м3;
для населення
- збір, вивезення та захоронення ТПВ – 22,50 грн за 1 людину на місяць.
При Виконавчому комітеті Ратнівської селищної ради розпорядженням селищного голови від 30.11.2023 року № 189 створена Комісія з аналізу економічного обґрунтування розрахунку тарифів на комунальні послуги, які подаються для їх встановлення та коригування до Виконавчого комітету Ратнівської селищної ради (далі – комісія), до складу якої увійшли фахівці Виконавчого комітету та окремі депутати селищної ради.
Комісія в ході засідань, що відбулися 20 та 25 вересня 2024 року, здійснила детальний аналіз поданих Ратнівським ВУЖКГ розрахунків економічної обґрунтованості запропонованих тарифів та прийняла рішення рекомендувати Виконавчому комітету Ратнівської селищної ради встановити з 1 листопада 2024 року тарифи з поступовим підвищенням до економічно обґрунтованого рівня протягом 2025 року у розмірі:
для суб’єктів господарювання:
- збір і вивезення ТПВ – 97,6 грн за 1м3;
- захоронення ТПВ – 52,4 грн за 1м3.
для населення:
- збір, вивезення та захоронення ТПВ – 15 грн за 1 людину на місяць.
Оскільки зазначений розмір тарифу не покриває затрат надавача послуг, комісія рекомендує при підготовці бюджету Ратнівської селищної територіальної громади на 2025 рік передбачити кошти для компенсації Ратнівському виробничому управлінню житлово-комунального господарства різниці в тарифах.
Що таке компенсація різниці в тарифах? Це коли регулятор (виконавчий комітет селищної ради) затверджує тарифи нижче рівня економічно обґрунтованих, з якихось причин, селищна рада зобов’язана згідно законодавства компенсувати постачальнику різницю між встановленими та економічно обґрунтованими тарифами. Іншими словами це дотування споживачів послуг за рахунок платників податків.
Зокрема з бюджету Ратнівської селищної ради щорічно здійснюється відшкодування різниці в тарифах Ратнівському ВУЖКГ за надані комунальні послуги жителям громади, а саме:
- в 2022 році – 2 230 тис. грн;
- в 2023 році – 2 220 тис. грн;
- в 2024 році – 1 000 тис. грн.
Тут постає питання: Чи справедливо це? Можливо б ці кошти направити на інші, більш важливіші цілі?
Проте, з метою зменшення раптового навантаження на бюджети споживачів комісією пропонується підвищення тарифу з 1 листопада 2024 року на 4 грн 37 коп. з подальшим поступовим підвищенням до економічно обґрунтованого рівня протягом 2025 року.
За минулий 2023 рік Ратнівським ВУЖКГ зібрано, вивезено та здійснено захоронення 17900 м³ твердих побутових відходів. Витрати підприємства на ці роботи склали 1 млн 728 тис. грн. Споживачі послуги за 2023 рік за діючими тарифами сплатили 814,8 тис. грн, що складає лише 47 відсотків від понесених витрат. Тобто, надходження за діючим тарифом не покривають навіть 50 відсотків собівартості послуги, а складовою частиною тарифу має бути рентабельність (прибуток), що іде на розвиток підприємства, модернізацію обладнання тощо. Зокрема, для покращення якості надання послуг необхідно здійснити закупівлю сміттєвих баків, придбати гусеничний бульдозер для захоронення ТПВ (наявний бульдозер 1986 року виробництва вийшов з ладу та відновленню не підлягає).
Виконавчий комітет Ратнівської селищної ради, старости громади та Ратнівський ВУЖКГ за дорученням селищного голови активно проводять роботу щодо забезпечення послугами із збору, вивезенню та захороненню ТПВ всіх жителів громади. Так станом на 01.01.2023 року Ратнівським ВУЖКГ було укладено 2729 угод з домогосподарствами, в яких проживали 4259 осіб, станом на 01.10.2024 року вже укладено 4309 угод з домогосподарствами громади, де проживають 12510 осіб. Рівень охоплення послугою сягнув 63 відсотки населення громади.
Отже, враховуючи вищезазначене, невиконання статті 34 Закону України «Про управління відходами» органом місцевого самоврядування шляхом штучного утримання розміру тарифу із збирання, вивезення та захоронення ТПВ на рівні нижчому від економічно обґрунтованого тарифу шляхом дотування споживачів послуг через компенсацію різниці в тарифах надавачу послуги призводить до погіршення фінансово-господарського стану надавача послуги (Ратнівського ВУЖКГ), нераціонального використання коштів бюджету територіальної громади, відсутності фінансової спроможності для закупівлі необхідної техніки (сміттєвоз, бульдозер), обладнання (сміттєві баки тощо), облаштування контейнерних майданчиків з метою покращення якості послуг та збільшення рівня охоплення надання послуг жителям громади.
В свою чергу доведення розміру тарифу до економічно обґрунтованого рівня забезпечить виконання Закону України «Про управління відходами», покращить фінансово-господарський стан Ратнівського ВУЖКГ, вивільнить чималі кошти бюджету територіальної громади, створить фінансову спроможність для покращення якості послуг та покращить екологічний стан території.
Відділ регіонального розвитку
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)